Wednesday, August 05, 2009

Kita dengar, kita lihat dan kita imani.

Salam.

1st of all, entri ini bukanlah entri yang ingin menjahanamkan atau mengejek jauh sekali dari memperkecilkan mana-mana individu yang dirasakan terbabit dalam isu yang bakal dihujahkan di sini. (erk skema nye) cume aku rase terpanggil nk bg pendapat dlm hal ni. Kalau aku ade sedikit pengetahuan tapi tidak share dgn org lain (sharing is caring) sudah spt dpt saham fitnah dan ignorance.

Isu yang aku nak share kat sini adalah psl apa yang kita imani dari apa yang kita lihat, apa yg kita dengar seharian. tidak susah. semua tu kita dpt dari hari2 kite pegi keje ataupun g shopping. Sbenarnye aku rase nk tulih psl ni bila baca psl kengkunun 2012 dalam ohtidak. sile gugel. wel, xdek la rase enti pada entri yang ditulih. itu hak dier. dan jgn lupe hak pd dose yg bakal dipikul sekiranye semua itu dusta. apa yg mencetuskan jari jemari ini agar 'sharing is caring' adalah dari komen2 entri tersebut. dalam entri2 tersebut, memang la tidak semua tapi ade sorg 2 yg lebih percayekan trailer muvi yg dilihat (source: utube).

oh! sedih!

adakah bila kluarnya muvi bertajuk 2012 tu baru kita nk percaye dgn mate kita? oh! sedih! adakah disbbkan kite lihat muvi 2012 baru kite nk terase seramnye hari kiamat itu? dan perkiraan2 itu semua, bolehkah kita percaye? jawapanya? aku xleh nak bagi. kenape? sebab kalau aku bagi, orang lain xleh imani ape yang aku bagi. kite kene cari sendiri baru bulih imani. dan aku xlayak pon nk justify anything. apa yg aku pasti, aku akan imani apa yang aku tahu. dan tanggungjwb kite utk makin mencari.

one more thing, i cant find where the hadith thats said no human ever go to moon, except Rasulullah SAW. gugel gugel n xdpt. sdg tnye seorg sis yg i believed more islamic than me. still waiting. nnt kalo dier reply, i'll let u know. wel, kekdg kite terlalu bergntg pd gugel n alam maya whatsoever. mmg ada yg betul dan ada juga yg salah. wel, Allah SWT dah bg kite aqal dan its function is to think. kekdg ada yg kite percaye sgt2 adalah sebenarnye salah, so kite kene bersifat terbuka. kalau salah, percaye yg betul. Kalau betul, let others know. Dapat saham best nnt. insyaAllah sampai ke mati.

sore ja'! mata ne~!

1 comment:

starry~ said...

aku dah lama dgr pasal 2012 ni. bukan nak kata x amik port. tapi benda di luar kuasa untuk berfikir. takut salah fikir, lain pulak jadinya. wallahualam :)