Thursday, June 21, 2007

merintih dalam sayu

Assalamualaikum wrt..

--------------------------------------------------------------------------------------------

"Thank you for calling BT. We're busy right now......" entah keberapa kali entah ayat itu diulang. Aku makin hilang sabar dan fikiranku kini makin berkecamuk. Tidak dapat menghubungi BT sudah beberapa kali. Aku sudah penat mengejar masa. Saban hari dirasakan makin laju ia berlari meninggalkan aku yang makin keletihan ini. Penat. Fikiran berkecamuk. Jiwa tak tenteram. Hilang sabar. Aku mengeluh lagi. Penat menanti jawapan yang tidak kunjung tiba, aku mengalih perhatianku ke arah timbunan kain yang menanti untuk dikemas.

Timbunan pakaian bernilai seminggu lebih ku pandang kosong. Banyak. Aku mengeluh lagi. Kalau tak mula sekarang, bila lagi. Aku menguatkan hati dan perasaan, menggagahkan tangan dan kaki untuk mula melipat pakaian yang bertimbun itu. Satu persatu. Separuh jalan, tanganku berhenti tiba-tiba. Music player di laptopku memainkan lagu berupa memori di samping keluarga. Tiba-tiba fikiranku diserang kekeliruan, hatiku diserang kekacauan.

Dengan barisan masalah-masalah yang tidak pernah rehat dan lemah, aku merasakan diri ini masih kurang pergantungan pada-Nya. Aku sudah lupa akan perasaan apabila telah selesai segala masalah yang terbendung. Seakan-akan aku tidak pernah merasakan perasaan itu. Aku memandang kosong timbunan kertas di atas mejaku. Timbunan kertas itu adalah hal-hal yang perlu diselesaikan sebelum aku pulang ke sisi keluarga tercinta. Aku mengeluh lagi. Seseorang pernah memberitahu, mengeluh adalah seperti menghalau kebahagian. Walau ia diucap oleh orang yang tidak faham akan erti hidup sebenar tapi, sebenarnya ia hampir tepat cuma ia diucap dengan menutup sebelah mata. Mengeluh bererti kita tidak menghargai apa yang kita miliki sekarang. Oleh itu ia seperti kita tidak nampak kebahagiaan yang kita kecapi sekarang. Namun, manusia tidak akan boleh membuang tabiat itu. Tabiat mengeluh apabila dirasakan diri paling malang.

Aku cuba mengingat kembali dan menyusun semula perkara-perkara yang perlu diberi perhatian. Namun otak kecil ini seperti malas dan manja. Kepala dirasakan berdenyut-denyut dan seperti ada bebanan berat sedang ditanggung oleh otak manja ini.

wassalam

No comments: