Wednesday, January 28, 2009

.hidup penuh bermakna.

salam..

rase mcm nk g somewhere jauh. nak g mane ek? somewhere yg tenang, leh buat fikiran aku yg kacau ni jd aman balik. selalu gak dgr org kate manusia xkan lepas drpd masalah, tp aku mcm dah lupe mcm mane aku selesaikan masalah dlu2. cemane ek nk selesaikan masalah2 yg bertimbun nih? serang aku dari pelbagai sudut.

haha.. mesti pnah bace buku cite. xpon manga ke. anime ke. atopon novel melayu. atopon novel ormputeh ke. paling kodi pon movie kat tv. nmpk mcm masalah diorg mcm bulih solve je kan. mksdnye nape lah hero/heroin tu dok pusing2 nk carik penyelesaian prob diorg tu. kalu mcm ni atopon mcm tu, kan sng jek. terus solve masalah tu.

yup.. sng kan bunyik nye tu. yelah, sbb masalah org len. bknnye masalah kite, sng ar kite ckp. bile kite hadapi sendri, nk melangkah g kat satu tmpt tu pon rase berat giler. bumi manakah tidak ditimpa hujan. manusia apakah yg tidak dihujani ngan masalah.

"tak apa, jgn sedih. ini sume dugaan dan ujian. sabar dan tabahlah hadapi sume ni. nnt mesti dpt selesaikan. atas slow2 pon xpe."

biasekan dgr ayat mcm tu. yup, dah biase sgt. sampai dah bulih hapal. nak ayat lain ke? tak.. tp btol ke yg mberi ayat tu memahami isi hati si pendgr aka empunye masalah tu.. mebi 80% x mengerti.. ni ade satu cite

ade sorg pelajar ni.. dier membesar ngan nenek dier.. so sgt manje n kuat nanges gak.. (sukati la nk letak laki ke pompuan.. sb aku rase nature dlm aspek ni lebih kurg jek) tp bile dier masuk kolej.. dier knal ngan sorg ni n jd kwn baik.. kwn dier ni bulih kate best student ar.. pandai, femes ngan student lain, femes ngan cikgu cikgi, jaguh sukan (hahahaa).. bdk yg manje td disbbkan dimanjekan oleh nenek dier, dier jd degil sket berbndg org len n suke gaduh ngan org.. tp bile baik ngan pelajar cnth td, dier jd baik sket la.. sbb pelajar cnth tu kate kat dier usahe sungguh2, jgn jd bdk jahat, jgn gaduh, jd pelajar yg baik, jd cucu yg baik, dgr kate org lain, jgn nyusahkan org len, bla bla bla.. bdk td pon berubah la.. dah x selalu nanges, selalu angkat muke tunjuk ade semangat yg kuat.. dlm sume bende dier usahe sungguh2 sbb dier rase dier dpt jd mcm pelajar cnth td kalo dier ikut nasehat kwn dier tu..

sampai satu mase, nenek bdk td jatuh sakit tp bdk td kuatkan semangat lgpon pelajar cnth tu selalu bg ayat suh dier kuatkan semagat n usahe sungguh2. tp satu hari, nenek bdk td meninggal dunie. tp bdk td x nanges pon tp tau x ape yg terbuku dlm hati dier?

"aku usahe sungguh2 pon nenek mati gak, aku jd bdk baik pon nenek dah xleh dok satu umah ngan aku so nk suruh aku usahe ape lg supaye nenek x tinggalkan aku?"

...tp dier x nanges, kwn dier yg len kate bile diorg tgk muke kuat bdk tu, dier xleh tgk ape yg ade dlm hati bdk tu. so dier x tau ape bdk tu rase. sedih ke? menyesal ke? gembire ke? lega ke? geram ke? marah ke? ke x rase ape2.(so moralnye nanges tu x semestinye bende buruk)

..erk.. niat aku nk tulih pendek jek sbb masalah yg menimpe2 nih buat aku xdek idea. tp sekali tulih nih laju la plak idea mengalir. k, lah. semoge mndpt pengajaran dari entry nih..
:|aku baru lepas kene bebel dlm sms.. org tu hntr aku 7 sms skali gus nk membebel kat aku|:

sore ja'~! mata ne~!

wassalam..

7 comments:

army4war said...

kalau aku letak dr fadzilah kamsah duduk sebelah orang yang bermasalah sekali pun.. kalau diri sendiri tanak bukak hati.. bukak minda untuk menerima teguran walau dorongan sekali pun.. apa pun tak jadi beb..

memang confirm org lain takkan paham apa yang kita alami.. tp jadikan teguran atau nasihat tu dorongan kita supaya terus berjaya..

pokok pangkalnya diri sendiri beb..

wassalam..

Anonymous said...

erk.. aku negative sgt ke? :-?

army4war said...

aku bercakap generally..aku bercakap untuk diri aku jugak..

pokok pangkalnya hati kita.. sejauh mana kita sendiri nak berubah ke arah +ve..

Anonymous said...

ape kes sampai budak tu pk cam tu..
x kan xde pegangan agama...
soal idup mati..
tu sume kan qada' dan qadar.. nape mesti jadi cm tu. idup ni Allah dah cipta cukup sempurna. dengan adanya akal berserta Al-Quran, para nabi dan Segala ilmu tu la yang mampu menentukan arah haluan idup.
dalam Quran sendiri state :
"x kan berubah sesuatu kaum itu selagi mereka x ubah diri mereka sendiri"
ujung pangkal nye berbalik pada diri...turun naik dalam idup tu lumrah la..sebab tu bumi ni bulat..x leper or kotak.. bulat sama cam roda... dan bumi pun mempunyai putaran...
"lu pk la sndr"...Wssalam..

Islam Agama yang Unggul

Anonymous said...

tahu tak, siapa ang sedia menyerang kita, apabila kita letakkan diri didalam dilema dan mood yang negative?

syaiton nirrojim, adik.

Anonymous said...

aku teringat lirik ni...

menangislah
agar tangisan itu
dapat mengingatkan kita
pada hari-hari mati

[,]

aku pernah cakap kat satu blog pasal 'sedih'

aku copy&paste

Aku selalu perhatikan,
Waktu sedih, orang mudah berpuisi (atau menulis, bicara hati, dll),
Waktu gembira, macam susah...kan

Jadi, lumrahnya,
Waktu sedih, orang sedar
Waktu gembira, orang leka...kan

Anonymous said...

huhu.. hrp2 makhluk laknat itu tidak mendekati kite di kala dilema dan mood -ve.. huhu.. kenkdg kite lupe kan.. aku pon pnah mcm tu.. iman dlm hati masih xkuat.. pnah gak rase nk g dok jauh2 dlm utan.. tp masih sedar kembali.. Tuhan x pernah suruh kite g bertape kan.. Dia suruh kite berbaik2 ngan masyarakat.. huhu nway cite kat dlm entry tu mmg xpk psl Tuhan lgsg.. cume nk bgtau yg mmg ade manusie yg berpkran mcm tu kat luar nuh.. so ape kite leh buat? 'lu pk la sndr'